Pro ty z nás, kteří pracují celý den, je večer klíčem k odpočinku. Západ slunce pro takové lidi symbolizuje únik ze světa povinností a někteří k němu vzhlížejí již od samého počátku dne. Občas se ale může stát, že ani v noci se nám slibovaného odpočinku nedostane. Místo toho přinese temná noc nejistotu a pocit úzkosti. Nemůžete se zbavit myšlenek na starosti každodenního života a ráno se budíte vyčerpaní. V tomto článku naleznete základní informace o noční úzkosti a nebudou chybět ani užitečné rady, jak s ní zamávat a užít si zasloužený relax.

Noční úzkost

Jak je možné, že když po tak náročném a vyčerpávajícím dni konečně zalehnete do pohodlné postele, tak stejně nezamhouříte oči? Již několik hodin se převalujete v posteli a tušíte, že vás čeká další probděná noc. Následující den pro vás bude peklem, protože nedostatek spánku vás ještě více podráždí a prohloubí stres a úzkost. Noční úzkost je zkrátka noční můrou, kterou prožíváte s očima otevřenými dokořán.

Nicméně není třeba házet flintu do žita. Proti noční úzkosti se dá bojovat. Stačí si osvojit pár triků a snadno ji potom překonáte.

Čím si noční úzkost přivoláváme?

Když den dospěje do té fáze, kdy ruch každodenního života pomalu utichá, neznamená to vždy, že stejně tak ustupují naše starosti, které si z takového dne neseme. Někdy nám pomůže jen nějaké rozptýlení, třeba dobrá večeře s kamarádkou neb filmový večer s protějškem. Přestože stále vykonáváme nějakou činnost a tělo jako takové neodpočívá, tak ve chvílích, kdy se věnujeme koníčkům nebo svým přátelům alespoň odpočívá naše mysl. Problém potom nastává, když konečně ulehneme do postele. Ticho a samota totiž dokáže všechny naše starosti a problémy přivolat zpět.

Noční úzkost si do jisté míry přivoláváme sami. Uprostřed noci máme tendenci přemýšlet a potom na povrch vyplývají obavy, se kterými nejsme schopni se vypořádat. Jeden strach podněcuje další strach a vy pak máte pocit, že nevíte kudy ven. Dostáváte se do úplně nového nočního světa, kde na vás čekají jen starosti mísené s úzkostí a spánek je potom v nedohlednu.

Jak se noční úzkosti zbavit?

1. Pokuste se zjistit, jaké situace ve vás vyvolávají pocit úzkosti

Jak už bylo popsáno výše. Při noční úzkosti se utápíte hned v několika obavách najednou. Jedna pramení z druhé. Je třeba myslet na to, že ne všechny jsou skutečné. Některé si sami konstruujeme jako podporu těch reálných starostí. Proto je nutné zjistit, které z nich vyžadují opravdu naši pozornost.

Kupříkladu pokud jste udělali nějakou chybu v práci, zaměřte se na to, zda jde o vážnou chybu nebo jestli ji jen v souvislosti s úzkostí zveličujete. Nedopusťte, aby vám přerostla přes hlavu natolik, že začnete sami o sobě pochybovat. Navíc většinu problémů uprostřed noci ani vyřešit nemůžete. Zkuste tedy odsunout řešení na další den. Ne nadarmo se totiž říká, ráno moudřejší večera.

2. Přes den se dostatečně zabavte

Budete-li přes den vykonávat jak fyzicky, tak i psychicky vyčerpávající aktivity, na nějakou noční úzkost vám zkrátka nezbyde síla. Přiměřené vyčerpání těla i mysli podpoří váš klidný spánek. Pokud tohoto vyčerpání nedosáhnete přirozeně v průběhu dne, najděte si nějaké koníčky.

3. Mějte večerní rituály

Lidé již od dávné minulosti tíhnou k nejrůznějším zvykům a rutinám. Pokud si utvoříte nějaké večerní návyky, bude se vám lépe usínat. Stanovte si například pevné časy na jídlo nebo večerní hygienu. Rovněž pomáhá, pít před spaním bylinkové čaje, které uklidní organismus a vy v klidu usnete.

4. Jezte zdravě

Toto je velmi důležitá rada. Je obecně známé, že před spaním není dobré konzumovat těžká jídla (tzn. jídla s vysokým obsahem tuků). Taková jídla se špatně tráví, což má vliv i na váš spánek.

5. Vyhněte se energy drinkům

Dostáváme se k další důležité radě, protože vše ostatní bude k ničemu, pokud před spaním konzumujete alkohol nebo jiné nápoje obsahující kofein. K večeři je rozhodně vhodnější pít minerální vodu, popř. teplé mléko.

6. Ujistěte se, že máte útulné prostředí ke spánku

Základem dobrého odpočinku je místnost, ve které se budete cítit pohodlně a útulně. Vždy bude snadnější usnout v ložnici, která je uklizená, čistá a má dostatečně vyvětraný vzduch.

7. Spěte jen v jedné místnosti

Mnoho lidí využívá svou postel i k jiným činnostem než ke spánku. Někteří ji využívají i pro studium, práci nebo v ní sledují filmy a seriály. To ale není úplně dobře. Pokud v posteli trávíte velkou část dne, před spaním tělo nezaregistruje změnu, ze které by odvodil, že je čas na spaní. Proto je lepší udělat si z ložnice takovou svatyni, kterou budete používat jen tehdy, potřebujete-li usnout. Pro všechny ostatní činnosti si raději vyčleňte jiná místa.

8. Před spaním praktikujte dechová cvičení

Dechová cvičení mohou radikálně napomoci usínání. Nejlepší by bylo, kdybyste dechová cvičení zahrnuli mezi své večerní rituály. Pomocí dechových cvičení může vaše tělo i mysl dosáhnout potřebné harmonie. Pokroky sice nemusíte poznat hned, ale uvidíte, že z dlouhodobého hlediska to přinese značně klidnější spánek.

9. Vyhledejte pomoc psychologa

Noční úzkost je stav, který sice v dnešní době zažívá většina lidí, ale pokud takovými úzkostmi trpíte pravidelně a dlouhodobě, rozhodně se nestyďte vyhledat pomoc odborníka. Klidný spánek je nezbytný pro naše zdraví a celkovou pohodu. Pokud se vám ho dlouho nedostává, nejenže budete trpět vy, ale i vaše okolí. Jestliže si už nevíte rady, zajděte za psychologem. Ten bude totiž schopný určit příčinu takové poruchy a stanoví vhodný léčebný plán, který vám pomůže tento problém překonat.

Abychom si mohli užívat krásy života, musíme být vzhůru. Ale abychom mohli být vzhůru, potřebujeme kvalitní spánek.