Diastáza
Pro každou nastávající maminku je důležité, aby její dítě bylo zdravé. Jistě si také všechny ženy přejí, aby jejich těhotenství proběhlo v klidu bez zbytečných komplikací. Ženy si také tajně přejí, aby měly po porodu krásně ploché břicho, jako měly před těhotenstvím.

Co je to diastáza

Diastáza je rozestoupení přímých břišních svalů. Tento problém se objevuje u žen, které jsou těhotné, i po porodu diastáza zanechává vliv na těle v podobě vypouklého břicha v celkové oblasti pupíku. Problém s tím má až 70 % těhotných žen, i když některé o tom ani nemusí vědět. Břišní svaly jsou tvořeny svaly na pravé a levé straně, při diastáze se tyto svaly oddělí, vazivo je nezvládá udržet pohromadě. Hlavní příčinou bývá, že ženy přestávají cvičit, správný pohyb nemají ani mladé dívky, které se snaží neustále na něco vymlouvat. Opačným případem zase bývají ženy, které se sice cvičit snaží, ale bohužel to dělají špatně.

Kdy může diastáza vzniknout

  • Těhotenství, porod – jak již bylo řečeno, nejčastější příčinou diastázy bývá právě těhotenství. Způsobeno je velikým vnitřním tlakem, když je plod moc veliký, čekáte více jak jedno dítě nebo máte v břiše veliké množství plodové vody. Je-li břicho v těhotenství opravdu veliké, je pravděpodobnost, že se svaly vrátí do původního stavu nulové.
  • Sportovci – především při posilování bývá veliká pravděpodobnost, že u některých jedinců vznikne diastáza, způsobena je špatným zvedáním jednotlivých předmětů a nepřímé sportovní zátěže.
  • Novorozenci – i u novorozenců může vzniknout diastáza, které se však jako jediné vyléčí samostatně, neboť zde je vývoj svalů postupný, takže není třeba se obávat.

Čím je diastáza ovlivněna

  • Geneticky – některé ženy se bohužel diastáze nevyhnou, i když proto dělají vše, je prostě dána geny.
  • Věk – diastáza je také ovlivněna věkem, se kterým svaly postupně ochabují.
  • Kondice – diastáze je možné snadno předejít, pokud se budoucí maminky před otěhotněním aktivně věnuje nějakému sportu, u kterého mimo jiné posiluje i břišní svaly.

Proč řešit diastázu

Pokud jste čerstvě po porodu, nemusíte okamžitě plašit, neboť diastáza je chvilku po porodu přirozená. Říká se, že šestinedělí je období, během kterého se má maminka seznámit s dítětem, nastavit si režim, ale je to také období, během kterého se naše tělo vrací do původního stavu. Jestliže na diastázu trpíte, musíte se jí postavit, neboť zpevněné břišní svaly vám podpírají páteř, ale také drží všechny vnitřní orgány, které se tak vrátí zpět na své původní místo. Při diastáze také hrozí pupeční kýla.

Jak poznat diastázu

Diastázu můžete snadno poznat v pohodlí vašeho obýváku. Lehněte si na záda, pokrčte nohy, položte si prsty na oblast pupíku a pomalu přitahujte hlavu k prsům. Na zdravém těle byste měli cítit, že vám pod prsty začnou zabírat svaly a břicho se stahuje. Pokud máte diastázu, prsty vám začnou padat do vnitřku břicha, pokud se vám mezi jednotlivé svaly vejdou více jak 3 prsty, máte diastázu jistou. Dalším způsobem, jak ji zjistit je chirurgicky u lékaře.

Jak diastázu řešit

Tejpování

Během těhotenství je také možné si břicho nechat tejpovat, abyste si udrželi břišní svaly pohromadě. Tejpování volí především ženy, které již jednou těhotné byly nebo sportovkyně, které se chtějí po porodu ihned vrátit do formy. Správné tejpování je velice důležité, jednak kvůli účinnosti, ale také pro bezpečí vašeho dítěte, nikdy si břicho netejpujte samostatně podle videí, když nemáte žádné zkušenosti.

Pás na diastázu

Po porodu můžete využít i možnost pásu, který slouží pro zmenšení rizika diastázy. Je však důležité si uvědomit, že tento pás samotný diastázu neléčí, pouze zabraňuje dalšímu prohlubování.

Operace

Operace bývá poslední možností proti diastáze, většina odborníků ji ani neuznává, protože se vše dá řešit pravidelným cvičením, které nesmí být zanedbáváno.

Cvičení

Mezi nejvíce propagované řešení diastázy patří rozhodně cvičení. S cvičením nezačínejte okamžitě po porodu. Test si udělejte až po uplynutí šestinedělí. Ženy, které  rodily přirozenou cestou, mohou po šestinedělí začít i cvičit, po císařském řezu se doporučuje počkat alespoň 3 měsíce, během kterého se vše v těle zahojí. Tělo ženy je však individuální, proto se nestrachujte, pokud vše nejde podle vašich požadavků. Nečekejte s cvičením až po kojení, lepší je začít během.

Cvičení vyžaduje velikou trpělivost, ale i po krátké době můžete vidět nepatrné výsledky. Cvičením se diastázy můžete zbavit i po několika letech. Důležitým začátkem bývá správné dýchání.

Prevence pro každou ženu

Největší prevencí pro každou ženu bývá pravidelné cvičení, pro začátečnice v tomto oboru je však důležité, aby se zaplatily kvalitního trenéra, který rozumí tomu, co dělá. Prevence však přichází i s každodenním pohybem, pokud se například potřebujete ohnout pro nějakou věc, měli byste jít automaticky celým tělem – tedy do dřepu. Z postele byste také měly vstávat postupně a ideálně přes bok. Pozor si dejte také při zvedání těžkých věcí, ať už se jedná o závaží nebo děti, které denně taháte.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here