Názory na home-office se různí. Někdo ji vůbec neuznává a tvrdí, že práce by se neměla tahat domů, jiní zastávají názor, že díky práci z domova budou mít více času na rodinu. Obojí je pravda, nutno je vybrat jakýsi zlatý střed – pracovat z domova ale přitom práci co nejméně spojovat se svou rodinou a soukromým životem. A abychom vám trochu pomohli s rozhodováním, zde přinášíme několik skvělých tipů, jak zařídit dokonalou domácí pracovnu.

Základem dobré pracovny je stůl

Dostatečný pracovní stůl, to je nejdůležitější část pracovny. Musí se na něj vejít počítač a další věci potřebné k práci. Stůl by měl být vysoký 70 – 75 cm a odpovídat výšce Vaší postavy. Pro malé osoby menší stůl a naopak. Špatné nastavení totiž může ničit záda. Důležitá je i dostatečná plocha pracovní desky, aby se na ní páce vešla. Deska stolu by měla být dřevěná – skleněné a kamenné desky jsou studené a způsobují prochladnutí rukou. Pozor také na ostré hrany, při dlouhodobějším užívání mohou nepříjemně řezat do rukou. Desku byste měli volit spíše tmavou, protože ta světlo pohlcuje. Na rozdíl od světlé, která ho odráží a tím oslňuje oči. Pod stůl nainstalujte šuplíky s přihrádkami a boxy, hodí se i krabičky na kancelářské potřeby. U umístění počítače záleží především na velikosti monitoru. Čím větší máte obrazovku, tím větší odstup byste měli dodržovat. Měli byste se také vyvarovat konzumování jídla a pití – snadno se může stát, že pak něco vylejete či umastíte. Stůl byste neměli umisťovat tak, abyste seděli zády ke dveřím – je to znervozňující a opravdu nepříjemné.

Posezení ve vaší pracovně pro všechny klienty

Ke stolu je samozřejmě důležité mít si na co sednout. Právě židle je místem, na kterém budete trávit téměř veškerý pracovní čas. Proto ji volte ergonomickou, nejlépe s otočným mechanismem a nastavitelným polohováním. Je důležité, aby se správně přizpůsobovala vašemu tělu a poskytovala oporu krku a zádům. Nevolte příliš měkké čalounění, a pokud si máte vybrat mezi židlí kolečkovou a na nožičkách, berte kolečkovou, můžete ji jednoduše přesouvat.

office-730681_960_720

Knihovna v pracovně? Určitě ano!

Na knihovnu byste se měli zaměřit jako na výběr ukládacího prostoru na nejrůznější šanony a složky. Nikdo se nevyhne daním a pamatujte, že úřední dokumenty byste měli skladovat ještě patnáct let. Šanony mívají jiné rozměry než běžná řada A4 a je proto nutno vybrat hlubší police, ideální rozměr je okolo 25 x 35 cm. Knihovny by také měly být připraveny na, samozřejmě, ukládání knih. Mnoho nekvalitních polic se prohýbá, či láme, proto pozor na dobrý materiál a montáž. Pokud si můžete vybrat, berte raději uzavíratelné typy – prosklené nebo s posuvnými či otevíracími dvířky. Nebudete pak muset pořád utírat prach. Každá věc by měla mít své místo. A pozor také na odkládání přebytečných věcí. Ty raději dávejte jina, jinak začnete v záplavě věcí ztrácet ty opravdu důležité.

Umístění pracovny

V zařizování pracovny je toto, kupodivu, až na posledním místě. Protože pracovnu můžete umístit kamkoliv. Stačí jen mít místo (i když můžete pracovnu zařídit, kupříkladu, v jinak nevyužitelném prostoru pod schody) a případně instalovat nějakou příčku či posuvné dveře. Pracovnu můžete umístit do obývacího pokoje či do jakéhokoliv menšího pokojíku. Pokud umístíte pracovnu do ložnice, volte spíše stoly amerického typu se zatahovatelnou roletou. Počítač ke spánku nepatří a pracovní věci by mohly v noci rušit vaši pohodu. Nebo je možností zvolit již zmíněné posuvné dveře či závěs. Ale pozor na hluk. Místnost byste měli mít umístěnou tak, aby vás nerušil okolní hluk, a vy jste se mohli soustředit. Přesuňte do ní všechny věci, které budete k práci potřebovat, abyste nemuseli neustále běhat po celém domě.

study-789631_960_720

Osvětlení do pracovny

Dejte také pozor na dostatečné osvětlení pracovny. Samozřejmě že nejlepší je přirozené světlo – velká okna s výhledem do zahrady jsou také dobré pro kreativní povolání. Ale pozor, vaše pracoviště by nemělo být umístěno přímo proti oknu. Ať už byste se do něj měli dívat nebo sedět zády k němu. Zejména pokud pracujete s počítačem, je neustále mžourání do přesvětleného okna značně nepříjemné. A každý víme, jak nepraktické jsou světelné odrazy na monitoru. Pokud chcete umělé osvětlení, sáhněte raději po LED lampách – šetří energii a nevydávají teplo.

Design vaší pracovny

Pracovna by měla být opravdu barevná. Pokud pracujete u počítače, je dobré občas zvednout oči odpočinout si pohledem mimo obrazovku. Tím pádem potřebujete něco, co samovolně upoutá Vaší pozornost Ale pozor, všeho moc škodí. Barvy a vzory by neměly být vyloženě rozptylující, protože na práci se potřebujete soustředit. Mihotavé vzory a výrazné barvy, jako je třeba červená, jsou vyloženě nevhodné. Volte spíše umírněné vzory, třeba květinové, či stůl umístěný pod oknem. Ale rozhodně výzdobu neodkládejte až na poslední místo. Pár obrázků a dekorací na stůl dokáže pracovní dobu velmi zpříjemnit.

Rostliny jsou v pracovně nezbytné

Trochu zeleně ještě nikoho nezabilo, ba právě naopak. Několik živých rostlin jednak zlepší vaši náladu a celkový vzhled pokoje, ale pak také pomůže lépe místnost prokysličovat a je známo, že se mozek s větším příjmem kyslíku unavuje daleko pomaleji, než když má kyslíku méně. Navíc se nebudete muset starat o zalévání přes víkend a prázdniny.

work-791437_960_720

Rady na závěr

Zařídit pracovnu není z psychologického hlediska nic moc jednoduchého. Ale na druhou stranu, když se budete na svém pracovišti cítit dobře, vaše pracovní výkonnost se znásobí a navíc se na práci budete těšit a ne ji považovat za čirou nutnost. A navíc, kdo by odolal té nabídce možnosti zařídit si pracovnu sám, podle svého uvážení?

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here