Hypertenze neboli vysoký krevní tlak je jednou z nejčastějších příčin smrti na světě, v Česku souvisí s každým druhým úmrtím. Podle lékařů trápí vysoký krevní tlak asi 40 % Čechů ve věku 25-64 let, přičemž s věkem výskyt tohoto onemocnění roste, u mužů o něco více než u žen. Přibližně 50 tisíc pacientů na následky oběhových potíží u nás ročně zemře, přitom stačí změnit životní styl, upravit jídelníček a ve většině případů také zhubnout. Jak přirozeně snížit vysoký krevní tlak bez léků? Co pomůže a jak se hypertenzi vyvarovat?

Vážné onemocnění bez bolesti i příznaků

Přestože významná část populace trpí na vysoký krevní tlak, mnozí o svém onemocnění nemají potuchy. Vysoký krevní tlak totiž nebolí a často zpočátku probíhá zcela bezpříznakově nebo jsou symptomy podceňovány, nebývají totiž závažné. Pacienty v této rané fázi onemocnění trápí bolesti hlavy, únava, poruchy soustředění nebo návaly horka, později se přidává bušení srdce, dušnost nebo tlak na hrudi. Zanedbání léčby může vést k vážným kardiovaskulárním chorobám a zvyšuje se riziko infarktu a mrtvice s fatálními důsledky, selhání ledvin nebo rozvinutí demence.

Rizikové faktory

A jaké jsou rizikové faktory vzniku hypertenze? Mezi rizikové rysy patří genetická zátěž s výskytem vysokého krevního tlaku nebo kardiovaskulárního onemocnění v rodině, cukrovka, vysoký cholesterol nebo onemocnění ledvin. Mezi další obzvláště nebezpečné faktory vedoucí ke zvýšenému krevnímu tlaku lékaři řadí:

  • nadváhu,
  • obezitu,
  • stres,
  • kouření,
  • pití alkoholu,
  • vysokou spotřebu soli v potravě,
  • konzumaci průmyslově zpracovaných potravin,
  • přílišnou oblibu červeného masa.

Zhubnout a méně solit

Normální hladina krevního tlaku je 120/80 mmHg, přičemž o vysokém krevním tlaku se hovoří při opakovaně naměřených hodnotách nad 140/90 mmHg u běžného dospělého člověka bez závažných onemocnění. V ostatních případech musí určit cílovou hodnotu ošetřující lékař. A jak jej snížit při vyšších hodnotách? Především snížením hmotnosti, s každými 10 kilogramy nadváhy dole se systolický krevní tlak sníží v průměru o 5-20 mmHg. Je však nutné vyloučit z jídelníčku potraviny, které škodí cévám a srdci. Řeč je o soli, jíž je ve stravě příliš mnoho, denní doporučená dávka je přitom pouhých 5 gramů.

Pozor na tuky

Při vyšším krevním tlaku je také nutná změna jídelníčku a vyloučení přebytečných živočišných tuků, kromě masa, také másla nebo tučných mléčných výrobků. Naopak je dobré zařadit nenasycené omega-3 a 6 mastné kyseliny, protože účinně ředí krev a tlak snižují. Vhodná je konzumace mořských ryb, rostlinných olejů, různých druhů ořechů nebo semínek.

Jídelníček bohatý na draslík

A co naopak zařadit do denní stravy? Především potraviny bohaté na draslík, protože tento minerál umí významně snížit systolický i diastolický krevní tlak, snižuje také riziko vzniku mozkové mrtvice. Draslík se přirozeně vyskytuje v bramborách, brokolici, banánech, sušených meruňkách nebo listové zelenině.

Ke svačině černý rybíz nebo kiwi

Kromě draslíku je nutné doplnit do organismu vitamín C, jehož nedostatek vede ke ztrátě pružnosti cév a vyčerpanosti. Velké množství céčka obsahuje drobné zahradní bobulovité ovoce, především černý rybíz, ale také exotické kiwi. Jistotou jsou citrusové plody, především pomeranče, grapefruity a citrony.

Stroužek česneku každý den

Výborným přírodním lékem na vysoký krevní tlak je česnek. Obsažený alicin ředí krev a každodenní konzumace stroužku česneku může snížit krevní tlak o několik procent, stejně jako obsah tuku v krvi. Česnek dokonce umí rozpouštět krevní sraženiny a na léčbu vysokého krevního tlaku se používal už ve starověkém Římě.

Pouhých 20 minut denně chůze sníží tlak

Snížit krevní tlak lze také pomocí pravidelného pohybu, ideální je cvičit 3krát týdně po dobu 30 minut, významného snížení se docílí také pomocí obyčejné každodenní 20minutové chůze, po které se budete cítit skvěle díky vyplaveným endorfinům.

Omezení stresové zátěže a více odpočinku

Při stresových situacích dochází ke zvýšení krevního tlaku, což je spojeno se snahou organismu zvládnout nepříjemnou situaci nebo ohrožení života. Při soustavném životě ve stresu však dochází k hypertenzi a riziku vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Vhodné je změnit životní styl, dopřát si více času na rodinu, koníčky i spánek.