Nejčastější příčiny bolesti zad a nejúčinnější cviky na jejich odstranění

K bolestem zad může vést řada neobvyklých příčin, které jsou někdy až banální. Někdy se jedná o zlozvyky, ale někdy jde i o závažné problémy. Smiřte se také s tím, že bez pohybu to prostě nejde a to si často nikdo z nás nechce vůbec připustit. Nejčastěji si bolesti způsobujeme sami a lze je pohybem velmi dobře odstranit. Příčiny, které jsou považovány za nejčastější, vám právě přinášíme a prozradíme vám nejúčinnější cviky na posílení zádových svalů.

záda 2Všechny bolesti od bolesti břicha až po ústní dutinu, které nepovažujeme za související s bolestí v oblasti páteře, mohou být její příčinou. Jde o reflexní bolesti, které mnohdy souvisí s trávicím ústrojím nebo s dutinou ústní či poraněním svalu. Například známé trnutí končetin, vedoucí až k jejich znecitlivění, horečky a svalová slabost je často signálem, že jsou některé svaly nedostatečně posíleny anebo nadměrně zatěžovány. Pokud i po posílení svalů bolesti přetrvávají, nebo se neustále zvyšují, určitě navštivte lékaře, aby vyloučil závažnější příčiny. Pamatujte si ale také, že ze začátku mohou ochablé svaly při jejich posilování i bolet.

  • Pouhá svalová nečinnost a povalování u televize na pohovce je častou příčinou bolesti dolní části páteře. Tato pozice povolí svaly, ty se bez pohybu nedokáží posílit a následně ochabnou. Musíte se nejlépe každou půlhodinu zvednout z pohovky, protáhnout se a udělat například pár dřepů a cviků.
  • Opakem je nadměrná fyzická zátěž, kdy je příčinou bolesti páteře přehánění fyzické aktivity, nadmíra namáhavého cvičení, zvedání velmi těžkých břemen, opakované shýbání a jednostranná pracovní zátěž, která vyvolá bolest zad a velké svalové napětí. Většina svalové bolesti z fyzické námahy sama přejde do 24 hodin. Pokud ale dále trvá nebo sílí, je nutné navštívit odborného lékaře.
  • Kouření velkou měrou zvyšuje riziko takzvané chronické bolesti zad. Nikotin velmi omezuje zdravý průtok krve v těle. Zhoršuje stav obratlů a meziobratlových plotének a vyvolává v nich zánět a bolest.
  • Zajímavou souvislost mezi bolestí páteře a známou depresí prokázalo mnoho studií. U lidí, kteří trpí depresemi a úzkostí, se zvyšuje pravděpodobnost bolesti páteře. Stres vyvolává silné svalové napětí v celé oblasti páteře. Například strečink, zdravotní cviky a meditace jsou velmi důležité při snaze přirozeně zmírnit bolest svalového původu.záda 1
  • Infekce močových cest a celého močovém ústrojí vyvolávající zánět močového měchýře a bolesti v břiše často vystřelují až do zad. Močové kamínky vedou k poruše odtoku moči a to vyvolává silné bolesti v zádech.
  • Těžká kabelka nošená na jednou rameni vytváří dlouhodobou nerovnováhu a patří mezi nejrozšířenější příčinu bolestí páteře u všech žen. Stejně tak mohou bolesti vyvolat části spodního prádla jako těsné, nepadnoucí podprsenky, kdy není váha rozložena na záda i ramena či těsné kalhotky. Omezují pohyblivost páteře a vytváří tlak, který ovlivňuje normální funkčnost stabilizačních svalů. Páteř je náchylná k bolesti i poranění.
  • Osteoporóza, rakovina dělohy, vaječníků nebo plic a projevy dalších nemocí se mohou projevovat bolestmi páteře. Souvislost s různými závažnými chorobami, je nutno vyloučit diagnózou specialisty. Moderní diagnostické techniky jako je magnetická rezonance, dokáží včasně namoci při zahájení léčby.

Nejúčinnější cviky na bolavá záda

Proti bolestivým zádům pomáhá pravidelné cvičení. To je známo asi všem, ale málokdo se tím řídí. Ve chvíli, kdy vás to ale začne obtěžovat natolik, že nemůžete ani spát, ani sedět a už vůbec dělat své oblíbené činnosti, nezbývá než pravidelně cvičit. Zkuste tyto základní cviky proti bolestem zad a pro posílení zádových svalů. Pomáhají naprosto zaručeně.

Cvičení v kleče

Jde o efektivní cvik, který dokáže rozhýbat ztuhlá záda. Na začátku cvičení si klekněte do polohy kočky a opřete paže kolmo k zemi. Záda srovnejte do roviny, žádné hrbení ani prohýbání a hlavu mějte v prodloužení páteře. Pomalu zvedněte jednu pokrčenou paži do strany, proveďte rotaci trupu a následně zvedněte paži, jak jen nejvýš dokážete. Dívejte se za paží a pak paži spusťte a to samé udělejte na druhou stranu.

Cvičení vleže

Procvičte a zpevněte svoje bederní svalstvo, které v současné době patří mezi nejproblémovější partie těla, nejčastěji kvůli sedavému zaměstnání. V leže na břiše si spojte ruce za hlavou a pomalu zvedněte trup až tam, kam dokážete. Vydržte 3 sekundy a vraťte se do původní pozice. Střed těla zpevněte včetně břicha, pánve a hýždí.

Cvičení v sedě s gumou

Horní část zad, která trpí celodenním hrbením, lze efektivně posílit. Jde o posílení svalstva horní části zad a zejména mezilopatkových svalů. V sedě na zemi s nataženýma nohama gumu zachyťte za svá chodidla a oba její konce vezměte do rukou. Narovnejte záda a gumu pomalu přitahujte pomocí pokrčení rukou a tažením loktů vzad směrem k sobě, jak nejvíce dokážete a pak 3 sekundy setrvejte, pak gumu povolte. Nezapomeňte na pravidelný dech u všech cviků, protože dokáže divy.

Pomocí těchto cviků posílíte svaly zad a bolesti zad se vám začnou vyhýbat. Alespoň 3 x týdnzáda 3ě cvičte a zaznamenáte jejich účinky. Určitě stojí za to cvičení těchto ověřených cviků vyzkoušet. Pár minut cvičení je mnohem lepší, než dny a noci plné bolestí zad. Pokud chodíte cvičit, často měňte aktivitu a posilování doplňujte protahujícími cviky. Střídejte jógu s posilovnou a pilates s kruhovým tréninkem a budete mít vyhráno. Občas si dopřejte wellness, saunu, vířivku či masáž, nebo si běžte zaplavat. Žijte aktivně a naplno, vaše záda vám za to poděkují.

Věnujte se pohybu kdykoliv můžete a vsaďte na přirozenost. Zapomeňte na výtah a choďte do schodů pěšky. Místo MHD používejte vlastní nohy a místo auta si berte kolo nebo kolečkové brusle. Posílit svaly můžete i v kuchyni při vaření. Hnětení těsta, šlehání bílkového sněhu anebo strouhání zeleniny místo robotu či mixéru vlastníma rukama dokáže udělat s vašimi svaly divy. Vyběhnete-li schody i s nákupními taškami, výrazně posílíte svou fyzičku. Při umývání oken nebo podlahy v kleče místo mopem procvičíte mnoho svalů v těle. Posilovnu máte všude kolem sebe. Je třeba jen otevřít oči a pustit se s chutí do toho.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here