Jak se zbavit stresu

Chronický stres je v současnosti jako globální epidemie, která zachvátila svět. Není nic neobvyklého cítit se občas ve stresu, ale s chronickým stresem je potřeba aktivně pracovat, jinak může vést až k závažným psychologickým poruchám. Stres neboli napětí vyvolané vysilujícími situacemi, je doprovázen četnými vnitřními příznaky, jako jsou mimo jiné negativní myšlenky, pocit bezmoci nebo zoufalství. Mezi fyzické projevy patří například nevolnost, tiky, hypertenze a únava.

Každodenní povinnosti a velká zátěž, nejen v práci, ale i v rodině a domácnosti stres často vyvolávají nebo zhoršují. Naštěstí existují techniky jak se stresem účinně bojovat či mu dokonce předcházet.

Líbání

Čtete dobře, pokud máte partnera, zvýšení frekvence, s jakou se líbáte, vám může pomoci snížit stres. Líbání má i další výhody pro vaše zdraví, například se jím zvyšuje imunita nebo posilují svaly v obličeji, a tím redukují vrásky. Nedávná studie také zjistila, že již pouhé přijetí textové zprávy od vašeho partnera také stres snižuje. Jestliže má příznivý vliv pouhá zpráva, co pak takové společném milování? Vyzkoušejte!

Stručně řečeno, vzájemná láska pomáhá snižovat stres a navodit pocity štěstí.

Pohyb a sport

Fyzická aktivita, pohyb a cvičení jsou jedním z doporučení, které vydává Americká psychologická asociace ke snížení míry stresu, snížení deprese a zlepšení kognitivní funkce. Je dokázáno, že střední až intenzivní aerobní cvičení může pomoci snížit stres. Nicméně i lehčí fyzická aktivita, jako je například jóga, která pomáhá zlepšit dýchání, se také pozitivně promítá na míře stresu.

Poslech hudby

Poslech hudby je další způsob, jak se uvolnit, zklidnit, nalézt vnitřní rovnováhu a snížit stres. Hudba je obzvláště efektivní, pokud ji posloucháme v přítomnosti jiných lidí, nebo když ji posloucháme za zvláštním účelem relaxace.

Domácí mazlíček

Podle některých studií může domácí mazlíček pomoci zvýšit hladinu oxytocinu a snížit kardiovaskulární tlak. Hraní, mazlení a procházky s vašimi domácími mazlíčky, to vše snižuje vaši úroveň stresu.

Rodina a přátelé

Vymezte si čas a kvalitně ho prožijte s vašimi blízkými, kteří vás milují a podporují. Soužití a trávení volného času v sociálním kruhu, ve kterém se cítíte dobře a v bezpečí, vám pomůže odpočívat a hodit starosti za hlavu.

Pořádek a čistota

Lidé, již mají nepořádek doma, ho často mívají i v hlavě. Jsou vystresovaní a roztěkaní. Zorganizujte si dům, ukliďte byt, dokončete rozdělané práce v domácnosti. Důležité je domov vnímat jako oázu klidu, přístav, kam se rádi vracíte a kde jste schopni relaxovat. Vytvořte si z domova mírumilovné místo a snižte tak míru stresu.

Dýchací a relaxační techniky

Relaxační techniky, jako je Jacobsonova progresivní svalová relaxace, jsou psychology jednou z nejvíce doporučovaných technik, kterými se naučíte zvládat stres a úzkost. Díky těmto technikám rozpoznáte, kdy je vaše tělo v napětí, a budete schopni ho vědomě uvolnit.

Rada ohledně dýchání se může zdát banální, nicméně pravdou je, že ne každý dovede správně dýchat. Mělkým nebo těžkým dýcháním si opět zaděláváte na vznik stresu, protože tím vašemu mozky vysíláte signál, že jste v nebezpečí. Základní dechové techniky se snadno naučíte například na hodinách jógy pro začátečníky.

Stručně řečeno, existuje mnoho činností a každodenních technik, které můžete provádět, abyste se cítili lépe a zbavili se stresu, či mu dokonce předcházeli.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here