Jak u žen předcházet syndromu vyhoření

Pokud se vám nechce ráno vstávat z postele, nechce se vám ani na setkání s vašimi přáteli, nemáte náladu na nic, jste unavení, bez nálady, skleslí, neusmíváte se a nemáte absolutně sílu cokoliv změnit, tak takhle vypadá syndrom vyhoření. Celý život se ženy o někoho starají, až se vyčerpají a najednou nemohou dál. Nemají už žádnou energii a neví ani, kde ji brát. Poradíme, jak znovu začít konečně žít. Na nic nečekejte, strašně to ubíhá.

Syndrom vyhoření

Často jste unavení až vyčerpaní, bolí vás hlava, míváte bolesti žaludku, pořád je vám zima, špatně spíte, cítíte vnitřní napětí, podráždění, jste plačtiví, snadno se necháte vyprovokovat k hádce, jste podezíraví, vztahovační, vyhýbáte se pracovním povinnostem a nemůžete se na ně soustředit. Na ničem v životě už vám nezáleží.

Syndrom vyhoření, syndrom vyhasnutí nebo syndrom vyprahlosti je psychický stav, kdy jste fyzicky, psychicky, emocionálně profesionálně a osobně vyčerpání, neustále unaveni a jaksi opotřebovaní. Může za to stres, únava, vyčerpání, deprese a úzkost. Jak se říká sto krát nic umořilo osla. A pokud už jste v životě prožili obrovské množství negativních emocí, prožitků a ztrát, víte, o čem píšu.

Je třeba bojovatunava

Půjde to pomalu a vůbec se vám do toho nebude chtít. Je možné, že budete začínat několikrát. Začněte proto jednoduchými činnostmi, které máte rádi, nebo které jste měli rádi. Poslouchejte oblíbenou hudbu, čtěte znovu knihy, vyrazte na procházku do přírody, pořiďte si psa, běžte cvičit, jděte za kamarády a rodinou. Vybírejte jen ty, co vás netáhnou dolů. Je třeba se naučit vypínat a to úplně. Telefon, počítač, Facebook a prožít den venku mimo virtuální realitu. Vypněte hlavu, jste-li unavení, vezměte si dovolenou, vypadněte někam aspoň na víkend. Na chatu, wellness hotelu nebo do přírody, relaxujte, meditujte a cvičte.

Věnujte se také svým koníčkům, a pokud už dávno vlivem koloběhu a stresu života žádné nemáte, zamyslete se, co vás baví, co rádi děláte, co jste rádi dělali nebo co byste rádi zkusili. Změňte vodu, jak se říká, udržujte přátelství mimo svou rodinu a zaměstnání. Každý den chvilka radosti po práci, dopřejte si příjemné věci a zážitky bez pocitu viny. Vyhněte se nekonečnému koloběhu práce, nákup, úklid, vaření, povinnosti a dokola to samé. Ona trocha špíny neuškodí. Vybudujete si imunitu.

Hodně důležitý je dostatek spánku, 8 až 9 hodin, přebytek spánku už je pak spíš na škodu. unava1Naplánujete si i svůj volný čas, stejně jako povinnosti a práci. Dobrý time management odežene deprese, úzkost a stres. Naučte se být pánem svého času a věnujte se činnostem, které vás dělají šťastnými.

Nepřemáhejte a nedělejte, pokud nemusíte to, co vám vadí, trápí vás a naplňuje negativními emocemi. Žádné co vás nezabije, to vás posílí. Toho vám sám od sebe nadělí život až až. Pokud můžete, nedělejte práci, která vás ničí, nezůstávejte ve vztahu pouze kvůli dětem a nestýkejte se s lidmi, co vás ničí. Než špatná kamarádka, raději žádná kamarádka.

Jakmile se dostaví úzkost a smutek, zkuste hluboký nádech a výdech. Hluboké dýchání si dopřejte na čerstvém vzduchu a dodejte tělu potřebnou energii. Vyzkoušejte také jíst v klidu a naprostém tichu. Soustřeďte se jen na jídlo, jeho chuť, vůni i jeho strukturu a vnímejte jej doslova všemi smysly. Obohatí vás to nejen fyzicky, ale i psychicky.

Pocity

Nehledejte velké věci. Při syndromu vyhoření jste v takovém vyčerpání, že není vůbec jednoduché se pro cokoliv nadchnout. Často jste nemocní a ani nejde podávat velké výkony. Ty nejkrásnější věci jsou v životě zadarmo. Dejte si kávu na zahrádce a koukejte do zeleně, poslouchejte ptáky. Dívejte se na východ nebo západ slunce. Koukejte na komedie a pohádky. Když je vám smutno, vezměte si plyšové zvířátko do postele. Je jedno, zda je vám už osmdesát. To co zabere na děti, zabere i na vás.unava

Nebojujte s neustálou únavou a vyčerpáním, přijměte to prostě jako fakt, nikoliv jako selhání. Syndrom vyhoření ohrožuje víc ženy. Ty se více starají o domácnost i děti a je to strašně náročné. Více taky pracují v tzv. pomáhajících profesích, pečovatelství, sestřičky, učitelství, zde syndrom vyhoření hrozí mnohem víc. K tomu pečují o rodinu, malé děti, postižené lidi nebo o rodiče a důchodce.

Přispívají k tomu i hormonální změny, v přechodu jsou ještě bouřlivější, a to psychice nepomáhá. Obecně syndrom vyhoření závisí více na typu práce, typu osobnosti a na pohlaví. Často si toho rodina všimne, ale ne vždy to pochopí, nebo chce pochopit. Ženy se berou jako ty, co musí dřít jako kůň a vypadat u toho božsky. No ono to ale nejde do nekonečna. Pokud rodina nepomáhá, vyhledejte prostě odborníka. Musíte udělat v životě změnu. Dělat stejné věci a očekávat jiný výsledek je pošetilé. A nikdo to za vás neudělá.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here