Jak úspěšně čelit potížím při přechodu

Období přechodu neboli klimakteria provází často návaly horka, pocení, poruchy spánku, nespavost, výkyvy psychiky, záchvaty podrážděnosti a případně deprese. Může se dostavit i zhoršení paměti, zapomínání, únava, bolesti hlavy, vyčerpanost, suchost kůže a svědění. Dostavuje se i častější nutkání na močení, neschopnost udržet moč, tzv. inkontinence. Suché sliznice mohou přinést bolest při pohlavním styku. Pomáhá pohoda, klid, relaxace, pěkný vztah s partnerem, které snižují stres a mohou zmenšit potíže. Ty jsou vyvolány kolísající a klesající hladinou hormonů, konkrétně estrogenů.

Období přechodu přichází kolem 50 let, ale může se objevit i dříve, kolem 40 let. Urychlení přichází, pokud k tomu máte dědičné dispozice anebo kouříte, po chyrurgickém zákroku nebo také z dlouhodobým stresem. Vše mají na svědomí naše hormonální změny. Jakmile začne ženský organismus produkovat nižší množství pohlavních hormonů estrogenu a progesteronu, začíná přechod, tedy klimakterium a může trvat několik let. Typickým projevem je nepravidelná a různě silná menstruace, doprovázená výše uvedenými. Jakmile se objeví poslední menses, nastává menopauza.

Hormonální léčba

S příznaky klimakteria se rozhodně se poraďte s lékařem. Můžete třeba začít nepřetržitě užívat moderní monofázické antikoncepční pilulky mající stejné množství estrogenu a progestinu v minimálních hladinách a malými vedlejšími účinky. Nepřetržité užívání znamená vynechávání placebo pilulek bez účinných látek, které ženy berou při menstruaci proto, aby dodržely rytmus užívání, a zmenšily pravděpodobnost vynechání.

Cvičení a jídelníček

Většinu žen chrání tyto ženské hormony před srdečním infarktem a kardiovaskulárními chorobami. Je třeba si hlídat také životosprávu a nadbytečná kila. Velký význam může má i změna jídelníčku, stylu života, ale také zařazení cvičení. Je třeba zařadit speciální cviky na posílení svalstva pánevního dna, které mírní a dokonce odstraňuje bolestivou menstruaci a také inkontinenci. Relaxační cvičení typu jóga, pilates, kalanetika nebo taj-či pomáhají zklidnit a přispívají ke zmírnění subjektivních potíží, vzniku osteoporózy i úbytek svalové hmoty.

Psychika

Co si budeme povídat, řada žen se klimakteria obává také proto, že bude znamenat konec reprodukčních schopností a ztráty ženství. Ženy začínají více trápit také různé bakteriální infekce a záněty. Mohou se objevit záněty močových cest. Prudce také stoupá počet cévních a srdečně-cévních onemocnění. Mění se proces ukládání tuku na našem těle a přibývá žen, které mají problémy s nadváhou.klim1

Dochází k úbytku kostní hmoty, ženy jsou ohroženy řídnutím kostí, tedy osteoporózou, bolesti zad, kloubů, končetin. Tomu jde ale čelit pohybovou aktivitou. Často tyto strašáky přivádí strach a jsou psychosomatické. Vše je velmi individuální, jsou ženy, které přechod zvládnou bez jakýchkoliv problémů. A proto je třeba, zdravě jíst, cvičit, relaxovat a užívat si života.

Příroda pomáhá

Zkuste červený jetel, ploštičník i sóju. Klidně zkuste speciální sójovo-syrovátkový protein pro ženy. Přírodní cesta pomocí vhodně zvolených doplňků stravy, které jsou určené speciálně pro ženy v přechodu, je dobrým pomocníkem. Na každou ženu zabere něco jiného, a je třeba zkusit, který produkt bude vyhovovat vám.

Příznivé účinky červeného jetele, ploštičníku a sóji jsou prokázány. Australští vědci provedli výzkum, který prokázal, že ženy, které užívají v době přechodu sójové výtažky, mají až o 40 % nižší potíže s návaly horka i s nočním pocením. Ženy v Číně a v Japonsku mají minimální návaly, protože jejich strava je bohatá na sóju.

Šalvěj lékařská pomáhá proti pocení a návalům horka. Proti depresi, nespavosti, úzkostem, stresu a strachu čaj z třezalky tečkované. Ploštičník hroznatý na návaly horka a pocení, spánek, paměť, koncentraci a snižuje předrážděnost. Červený jetel nebo jetel luční především pro vysoký obsah přírodních látek fytoestrogenů strukturou podobných estrogenům může zlepšit náladu, spánek a zamezit řídnutí kostí. Výborný je i měsíček lékařský nebo kontryhel.

Mýty spojené s menopauzou

klimZvýšení tělesné hmotnosti je mýtus a není ničím podložený. U každé z žen je průběh menopauzy jiný. Další mýtus je že ženy ztrácejí v klimakteriu chuť na sex. Výzkumníci oblasti sexuality Masters a Johnsons doložili, že libido není vůbec spojené s hladinou estrogenu klesající v období menopauzy. V období menopauzy se z ženy nemusí stát neurotická troska. Vezměte to tak, že se už nemusíte bát otěhotnění a nemusíte se obtěžovat s každoměsíční návštěvou.

Menopauza také nemusí trvat několik let, ale může trvat v průměru 6 až 13 let. Jde o přirozenou věc, kterou prochází milióny dalších žen a je opředena mnohými děsivými mýty a strašáky. Mýtus je také ten, že se můžete během menopauzy vyléčit samy substituční léčbou estrogenem. Přechod je přirozený proces, nikoliv choroba. Různé ženy potřebují také různé hormony, některé nepotřebují ani estrogen. Většinou je tomu naopak a ve skutečnosti potřebují testosteron. Někdy hormonální substituční terapie nemá žádný vliv na průběh klimaktéria.

Dalším mýtem je, že ženy při menopauze ztrácejí velké množství mozkové tkáně a dokonce i své vzpomínky. Mužský a ženský mozek se začne sám zmenšovat už kolem třicítky a míra zmenšení mozku neodpovídá úbytku kognitivních funkcí. V praxi to znamená, že v případě, že je váš mozek menší o 10 % nebudete trpět 10 % poklesu inteligence. Podle výzkumníků se mužský mozek také zmenšuje mnohem rychleji než ženský.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here